safety
Lexa staat voor je klaar
Veiligheidstips Lexa helpt je om veilig te daten
  • De belangrijkste tips

    Zodat je met een gerust hart gebruik kan maken van onze diensten Meer informatie
  • Je account veilig houden

    Jouw account is van jou persoonlijk, dus het is belangrijk om het goed te beschermen Meer informatie
  • Neem de tijd om elkaar te leren kennen

    Wees niet te gehaast Meer informatie
  • Cyberpesten melden

    Voel je je ongemakkelijk door een andere gebruiker? Laat het ons weten. Meer informatie
  • Oplichting voorkomen

    Waar je op moet letten Meer informatie
  • Genieten van je date

    Neem je voorzorgen Meer informatie
  • Het begin van een relatie

    Een goede relatie is gebaseerd op wederzijds respect Meer informatie
  • Quiz

    Ga de uitdaging aan en test je kennis over veiligheid Meer informatie
Tools voor jouw veiligheid Lexa tools waarmee je actie kan ondernemen in het geval van problemen
  • De echtheid van een profiel bepalen

    Wat betekent de blauwe badge die ik op sommige profielen zie? Meer informatie
  • Een profiel blokkeren/deblokkeren

    Hoe blokkeer/deblokker je een profiel? Meer informatie
  • Een profiel melden

    Hoe meld je een profiel? Meer informatie
  • De zichtbaarheid van je profiel aanpassen

    Hoe activeer je het contactfilter en de incognito-modus? Meer informatie
  • Een pauze nemen

    Hoe schort je je profiel op? Meer informatie

Noodgeval?

Hulpbronnen voor meer informatie en ondersteuning
Meer informatie

Oplichting voorkomen

Waar je op moet letten

 

De blauwe badge badgeCert is een indicatie dat de foto van het lid overeenkomt met hen. Dus aarzel niet om andere singles te vragen om hun profiel te verifiëren. Houd er rekening mee dat een geverifieerd profiel de integriteit van de persoon niet garandeert. Het systeem kan mogelijk worden omzeild, dus blijf voorzichtig en volg onze veiligheidstips.

Hier zijn een paar dingen om op te letten en sommige situaties die alarmbellen moeten laten afgaan. Wees voorzichtig als:

– Je een paar berichten hebt uitgewisseld en de andere persoon vraagt je vrij snel om buiten het platform om te praten

– Jullie praten steeds vaker, maar nooit via live audio- of video-gesprekken of face-to-face omdat de andere persoon claimt dat ze dat niet kunnen. Ze vermijden antwoord te geven op sommige van je vragen of blijven ze ontwijken

– Scammers bedenken geloofwaardige verhalen om om geld te vragen:

  • Sommige mensen doen alsof ze ‘vastzitten' in een vreselijke situatie, zowel thuis of in het buitenland
  • Of beloven je in het echte leven te ontmoeten, maar vragen om op het laatste moment voor het vervoer te betalen
  • Of ze vertellen je over een nieuwe financiële kans die ze zijn tegengekomen.

Een andere tactiek die door scammers wordt gebruikt om je financiële informatie te verkrijgen of malware te laten downloaden, is om een link naar een app, spel, service of website op te sturen waarvan ze willen dat je het uitprobeert

Stuur of ontvang nooit geld! Bankoverschrijvingen, geldwissel, vreemde valuta wisselen en cryptovaluta zijn net als het verzenden van geld. In de meeste gevallen is het bijna onmogelijk om de transactie te annuleren of om je geld terug te krijgen. Oplichters kunnen ook aanbieden om geld via cheque te sturen en je te vragen om een cheque te verzilveren, waarbij je een deel voor jezelf houdt en een deel terug te sturen.

Vergeet niet dat scammers vaak erg overtuigend kunnen zijn. Als je twijfelt, aarzel dan niet om advies te vragen bij mensen in je omgeving en verdachte profielen bij ons te melden.

Deel ook geen informatie die iemand in staat zou stellen om toegang te krijgen tot je bankrekeningen, wachtwoorden of andere soorten persoonlijke informatie die je normaal gesproken voor jezelf zou houden. Dit omvat alle soorten informatie over jezelf die iemand anders in staat kan stellen om je identiteit aan te nemen, zoals je volledige naam, adres, geboortedatum, enz.

Als een gebruiker je om geld vraagt of je uitnodigt om te investeren, meld het dan onmiddellijk aan ons vanuit het profiel van die persoon (klik hier om meer te weten te komen over het melden van een gebruiker).